Klamárium

Termín konania výstavy: 18. decembra 2018 do 31. augusta 2019
Miesto konania výstavy: Kukučínova 2, Košice, budova Bravo, 1. poschodie
Autor výstavy: Psychologický ústav Akadémie vied Českej republiky, Michal Šimeček a Radovan Šikl
Rezervácie skupín: info@steelpark.sk

ČO PREZRÁDZAJÚ ZRAKOVÉ KLAMY O ĽUDSKEJ MYSLI?

Snahou výstavy je na príklade optických klamov ukázať a vysvetliť niektoré všeobecné princípy ľudského zrakového vnímania. Využitie klamov a iných príkladov omylov a ovplyvniteľnosti ľudského zraku je k takejto demonštrácii mimoriadne vhodné. Návštevník výstavy uvidí neexistujúce podnety a naopak, neuvidí tie existujúce. Kamaráti sa pred očami premenia na obrov a trpaslíkov. Nehybné obrázky sa začnú zdanlivo pohybovať, priestor sa bude javiť deformovaný. Zažijete pocit, že sa očami dotýkate predmetov a nahliadnete aj do vnútra svojho tela. Táto skúsenosť však nemá cieľ presvedčiť o poruche alebo nefunkčnosti ľudského zraku. Ukazuje zrakové vnímanie ako mentálny tvorivý proces organizácie a interpretácie informácie a vnem ako adaptívny výsledok tohto procesu.

Výstavu tvorí viac ako 20 známych i menej známych zrakových klamov. Väčšina z nich má interaktívnu povahu. Ich účinok je podmienený ochotou návštevníka riadiť sa inštrukciami a pristúpením na navrhnutú hru alebo aspoň ochotou premýšľať, čo je na videnom podnete zvláštne a ako je vôbec niečo také možné. Ku každému vystavenému exponátu je k dispozícii krátke vysvetlenie a pre záujemcov aj podrobnejšie. V experimentálnom priestore si potom môžete vyskúšať rad úloh, používaných v psychologickom experimentálnom výskume.

Autori veria, že výstava prinesie návštevníkom zábavu a poučenie a vzbudí zvedavosť a túžbu dozvedieť sa o tajoch ľudskej mysle viac.

Výstava je rozdelená na päť častí a v každej sa návštevník zoznámi s vybranou oblasťou ľudského vnímania.

Čo mozog nebude chcieť, to neuvidíme.

B Čo všetko mozog zvládne.

C Ako môžeme vytvoriť ilúziu priestoru na ploche.

Ako sa pohrať s perspektívou.

E Ako môžeme vytvoriť ilúziu pohybu.

Vstúpte do sveta, kde sa neuveriteľné stáva skutočnosťou, dospelí sa menia na trpaslíkov, guľôčka sa kotúľa hore kopcom a miznú veci, ktoré ste ešte pred chvíľou videli na vlastné oči.

Spoliehať sa na vlastné oči nemusí byť vždy to najlepšie. Aj oni môžu totiž klamať. Napríklad keď nahliadnu do Amesovej miestnosti, kde sa ľudia menia na obrov a trpaslíkov podľa toho, v ktorom rohu stoja. Priestor má v skutočnosti nepravidelný tvar, preto postava alebo predmet sú v každom rohu v inej vzdialenosti od pozorovateľa, takže sa zdajú rozdielne veľké.

Nechajte sa oklamať v Klamáriu a dozviete sa viac o ľudskej mysli.